PELAKSANAAN

Tempoh pelaksanaan:
           
           Minggu 2-3 Februari 2017


Langkah pengajaran menggunakan NoSA:


1.      Pelajar-pelajar dibahagikan kepada 4 stesen (NoSA1, NoSA2,NoSA3 dan NoSA4)

2.      Pelajar-pelajar diberikan masa 15 minit untuk aktiviti setiap stesen
·     NoSA1 –activiti bagi menunjukkan keadaan autosomal abnormalities due to nondisjunction of Trisomy 21 (APENDIX 1)
·     NoSA2–activiti bagi menunjukkan keadaan autosomal abnormalities due to nondisjunction of Monosomy 21 (APENDIX 2)
·     NoSA3 –activiti bagi menunjukkan keadaan sex chromosomal abnormalities due to Klinefelter syndrome (APENDIX 3)
·     NoSA4 –activiti bagi menunjukkan keadaan sex chromosomal abnormalities due to Turner Syndrome (APENDIX 4)

3.      Pelajar-pelajar diberikan masa 15 minit untuk aktiviti di setiap stesen

Bahan-bahan yang dibekalkan di setiap stesen

·         Sekeping kad manila sebagai meiosis layout
·         Handout normal male and female karyotype
·         Handout proses normal meiosis (autosomal and sex chromosome)
·         Potongan –potongan kromosom bagi kromosom ke 21
·         Potongan-potongan gamet normal

Setiap pelajar pula akan menerima
·         Kertas diagram untuk mereka melukis proses nondisjunction yang berlaku di       setiap stesen



Aktiviti di setiap stesen

·         Terdapat 2 aktiviti di setiap stesen (aktiviti berbeza di setiap stesen)
Aktiviti 1           
-       pelajar perlu menyusun potongan-potongan kromosom yang diberikan untuk menunjukkan proses nondisjunction yang berlaku pada meiosis 1 dan meiosis II
-       Pelajar perlu melukis susunan kromosom-kromosom tersebut pada kertas diagram yang diberi    

Aktiviti 2

-        Pelajar perlu melukis hasil fertilization antara abnormal gamet dengan  gamet normal untuk mendapatkan individu yang mempunyai kromosom  aneuploidy
-       Pelajar perlu mengenalpasti disorder yang ditunjukkan oleh nondisjunction
-      Pelajar perlu menjawab soalan-soalan yang diberi (rujuk Lampiran 2)
 

5.      Selepas semua aktiviti di setiap stesen selesai, perbincangan kelas diadakan.
6.      Pensyarah berperanan sebagai fasilitator dalam perbincangan pelajar

No comments:

Post a Comment

Nondisjunction Station Activity_NoSA

  Nondisjunction Station Activity (NoSA) Bahan inovasi yang membantu PdP Biologi bagi tajuk Aneuploidy Ahli Kumpulan R...