Minggu 2-3 Februari 2017
Langkah pengajaran menggunakan NoSA:
1.
Pelajar-pelajar dibahagikan kepada 4 stesen (NoSA1,
NoSA2,NoSA3 dan NoSA4)
2.
Pelajar-pelajar diberikan masa 15 minit untuk aktiviti setiap stesen
· NoSA1
–activiti bagi menunjukkan keadaan autosomal
abnormalities due to nondisjunction of Trisomy 21 (APENDIX 1)
· NoSA2–activiti
bagi menunjukkan keadaan autosomal abnormalities due to nondisjunction of Monosomy
21 (APENDIX 2)
· NoSA3
–activiti bagi menunjukkan keadaan sex
chromosomal abnormalities due to Klinefelter syndrome (APENDIX 3)
· NoSA4
–activiti bagi menunjukkan keadaan sex
chromosomal abnormalities due to Turner Syndrome (APENDIX 4)
3.
Pelajar-pelajar diberikan masa 15 minit untuk aktiviti di setiap stesen
Bahan-bahan yang dibekalkan di setiap stesen
·
Sekeping kad manila sebagai meiosis layout
·
Handout normal
male and female karyotype
·
Handout proses normal meiosis (autosomal and sex chromosome)
·
Potongan –potongan kromosom bagi kromosom ke 21
·
Potongan-potongan gamet normal
Setiap pelajar pula akan menerima
·
Kertas diagram untuk mereka melukis proses nondisjunction yang berlaku di setiap stesen
Aktiviti di setiap stesen
·
Terdapat 2 aktiviti di setiap stesen (aktiviti
berbeza di setiap stesen)
Aktiviti 1
- pelajar perlu menyusun potongan-potongan
kromosom yang diberikan untuk menunjukkan proses nondisjunction yang berlaku pada meiosis 1 dan meiosis II
- Pelajar perlu melukis susunan kromosom-kromosom
tersebut pada kertas diagram yang diberi
Aktiviti 2
- Pelajar perlu melukis hasil fertilization antara abnormal
gamet dengan gamet normal untuk mendapatkan individu yang mempunyai kromosom aneuploidy
- Pelajar perlu mengenalpasti disorder yang
ditunjukkan oleh nondisjunction
- Pelajar perlu menjawab soalan-soalan yang diberi
(rujuk Lampiran 2)
5.
Selepas semua aktiviti di setiap stesen selesai,
perbincangan kelas diadakan.
6.
Pensyarah berperanan sebagai fasilitator dalam
perbincangan pelajar
No comments:
Post a Comment