Berdasarkan semua data yang dikumpulkan daripada semua markah yang telah
diperoleh oleh pelajar, kami
telah membuat perbandingan antara markah ujian pra dengan ujian pasca seperti
yang ditunjukkan dalam Jadual 8.5 dan Jadual 8.6.
Jadual 8.5 : Taburan Markah
Pelajar untuk Praktikum D16M1T4 Dalam Ujian Pra dan Ujian Pos
Skor
|
Ujian Pra
|
Ujian
Pasca
|
Perubahan
|
||
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
||
12
|
0
|
0
|
2
|
11.8
|
+11.8
|
11
|
0
|
0
|
4
|
23.5
|
+23.5
|
10
|
0
|
0
|
3
|
17.6
|
+17.6
|
9
|
0
|
0
|
2
|
11.8
|
+11.8
|
8
|
2
|
11.8
|
3
|
17.6
|
+5.8
|
7
|
3
|
17.6
|
2
|
11.8
|
-5.8
|
6
|
3
|
17.6
|
1
|
5.9
|
-11.7
|
5
|
3
|
17.6
|
0
|
0
|
-17.6
|
4
|
4
|
23.6
|
0
|
0
|
-23.6
|
3
|
2
|
11.8
|
0
|
0
|
-11.8
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
-
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
-
|
Jadual 8.6 : Taburan Markah
Pelajar untuk Praktikum D16M3T3 Dalam Ujian Pra dan Ujian Pos
Skor
|
Ujian Pra
|
Ujian
Pasca
|
Perubahan
|
||
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
||
12
|
0
|
0
|
1
|
5.0
|
+5.0
|
11
|
0
|
0
|
3
|
15.0
|
+15.0
|
10
|
0
|
0
|
4
|
20.0
|
+20.0
|
9
|
0
|
0
|
4
|
20.0
|
+20.0
|
8
|
2
|
10.0
|
3
|
15.0
|
+5.0
|
7
|
3
|
15.0
|
3
|
15.0
|
0
|
6
|
2
|
10.0
|
2
|
10.0
|
0
|
5
|
4
|
20.0
|
0
|
0
|
-20.0
|
4
|
4
|
20.0
|
0
|
0
|
-20.0
|
3
|
3
|
15.0
|
0
|
0
|
-15.0
|
2
|
2
|
10.0
|
0
|
0
|
-10.0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
-
|
Secara keseluruhan, pelajar yang terlibat dalam inovasi ini telah mempunyai
pengetahuan asas untuk topik nondisjunction
yang berlaku semasa meiosis I dan
meiosis II yang dipelajari
semasa kuliah. Walaubagaimanapun,
daripada ujian pra yang dijalankan menunjukkan terdapat 2 orang pelajar yang
tergolong dalam kategori sangat lemah dari praktikum D16M1T4 kerana memperolehi
markah paling rendah iatu 2 markah.
Selain itu, dapatan pada Jadual 8.5 dan Jadual 8.6 menunjukkan skor
markah tertinggi yang dicapai oleh responden untuk ujian pasaca adalah 12
markah bagi praktikum D16M3T3 berbanding ujian
pra iaitu 8 markah. Manakala bagi
praktikum D16M1T4 skor markah tertinggi yang dicapai oleh responden untuk ujian
pasaca adalah juga 12 markah berbanding ujian pra iaitu 8 markah.
Jika dilihat dari sudut penguasan topik nondisjunction yang berlaku semasa
meiosis I dan meiosis II pada peringkat awalnya, melalui ujian pra,
bilangan pelajar yang memperolehi skor markah 6 dan ke bawah adalah seramai 70.6% untuk praktikum D16M3T3 manakala
praktikum D16M1T4 adalah seramai 75%.
Ini menggambarkan bahawa sebahagian besar pelajar masih lemah dalam
menguasai konsep nondisjunction
yang berlaku semasa meiosis I dan
meiosis II. Selepas ujian pasca, peratusan pelajar yang
memperolehi skor markah 6 dan ke bawah semakin berkurang iaitu seramai 5.9% sahaja
untuk praktikum D16M3T3 manakala bagi praktikum D16M1T4 pula seramai 10.0%
sahaja. Ini menunjukkan bahawa terdapat peningkatan peratusan yang ketara di
mana hampir semua pelajar dapat menguasai topik nondisjunction yang berlaku semasa meiosis I dan meiosis II dengan lebih baik. Oleh itu, ini
membuktikan kaedah NoSA amat berkesan dan perlu diteruskan untuk membantu
pelajar yang lemah bagi mengusai topik ini.
Berdasarkan
kepada dapatan inovasi menunjukkan bahawa pelaksanaan kaedah NoSA telah
menunjukkan kebekersanan dalam membantu menyelesaikan masalah pelajar untuk
mengusai dan meningkatkan keupayaan pelajar bagi menerangkan topik nondisjunction yang berlaku semasa
meiosis I dan meiosis II. Pelajar didapati telah dapat menghurai keadaan
kromosom semasa nondisjunction yang
berlaku semasa meiosis I dan meiosis II
mengikut konsep yang betul dan mengenalpasti disorder yang berlaku akibat nondisjunction
jika persenyawaan berlaku dengan
gamet yang normal seperti Monosomy 21, Trisomy 21, Sindrom Klinefelter dan Sindrom Turner. Selain itu kaedah ini juga berjaya meningkatkan markah atau
skor pelajar dan secara tidak langsung kaedah ini juga banyak membantu pelajar
kategori lemah dan sederhana yang biasanya sukar untuk mengingati konsep yang
banyak.
No comments:
Post a Comment