IMPAK

Berdasarkan semua data yang dikumpulkan daripada semua markah yang telah diperoleh oleh pelajar, kami telah membuat perbandingan antara markah ujian pra dengan ujian pasca seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 8.5 dan Jadual 8.6.

Jadual 8.5 : Taburan Markah Pelajar untuk Praktikum D16M1T4 Dalam Ujian Pra dan Ujian Pos

Skor

Ujian Pra

Ujian Pasca

Perubahan

Bil

%

Bil

%

 

12
0
0
2
11.8
+11.8
11
0
0
4
23.5
+23.5
10
0
0
3
17.6
+17.6
9
0
0
2
11.8
+11.8
8
2
11.8
3
17.6
+5.8
7
3
17.6
2
11.8
-5.8
6
3
17.6
1
5.9
-11.7
5
3
17.6
0
0
-17.6
4
4
23.6
0
0
-23.6
3
2
11.8
0
0
-11.8
2
0
0
0
0
-
1
0
0
0
0
-

Jadual 8.6 : Taburan Markah Pelajar untuk Praktikum D16M3T3 Dalam Ujian Pra dan Ujian Pos

Skor

Ujian Pra

Ujian Pasca

Perubahan

Bil

%

Bil

%

 

12
0
0
1
5.0
+5.0
11
0
0
3
15.0
+15.0
10
0
0
4
20.0
+20.0
9
0
0
4
20.0
+20.0
8
2
10.0
3
15.0
+5.0
7
3
15.0
3
15.0
0
6
2
10.0
2
10.0
0
5
4
20.0
0
0
-20.0
4
4
20.0
0
0
-20.0
3
3
15.0
0
0
-15.0
2
2
10.0
0
0
-10.0
1
0
0
0
0
-

Secara keseluruhan, pelajar yang terlibat dalam inovasi ini telah mempunyai pengetahuan asas untuk topik nondisjunction yang berlaku semasa meiosis I dan   meiosis II yang dipelajari semasa kuliah.  Walaubagaimanapun, daripada ujian pra yang dijalankan menunjukkan terdapat 2 orang pelajar yang tergolong dalam kategori sangat lemah dari praktikum D16M1T4 kerana memperolehi markah paling rendah iatu 2 markah.  Selain itu, dapatan pada Jadual 8.5 dan Jadual 8.6 menunjukkan skor markah tertinggi yang dicapai oleh responden untuk ujian pasaca adalah 12 markah bagi praktikum D16M3T3 berbanding ujian pra iaitu 8 markah.  Manakala bagi praktikum D16M1T4 skor markah tertinggi yang dicapai oleh responden untuk ujian pasaca adalah juga 12 markah berbanding ujian pra iaitu 8 markah

Jika dilihat dari sudut penguasan topik nondisjunction yang berlaku semasa meiosis I dan   meiosis II pada peringkat awalnya, melalui ujian pra, bilangan pelajar yang memperolehi skor markah 6 dan ke bawah adalah seramai 70.6% untuk praktikum D16M3T3 manakala praktikum D16M1T4 adalah seramai 75%.  Ini menggambarkan bahawa sebahagian besar pelajar masih lemah dalam menguasai konsep nondisjunction yang berlaku semasa meiosis I dan   meiosis II.  Selepas ujian pasca, peratusan pelajar yang memperolehi skor markah 6 dan ke bawah semakin berkurang iaitu seramai 5.9% sahaja untuk praktikum D16M3T3 manakala bagi praktikum D16M1T4 pula seramai 10.0% sahaja. Ini menunjukkan bahawa terdapat peningkatan peratusan yang ketara di mana hampir semua pelajar dapat menguasai topik nondisjunction yang berlaku semasa meiosis I dan   meiosis II dengan lebih baik.  Oleh itu, ini membuktikan kaedah NoSA amat berkesan dan perlu diteruskan untuk membantu pelajar yang lemah bagi mengusai topik ini. 

Berdasarkan kepada dapatan inovasi menunjukkan bahawa pelaksanaan kaedah NoSA telah menunjukkan kebekersanan dalam membantu menyelesaikan masalah pelajar untuk mengusai dan meningkatkan keupayaan pelajar bagi menerangkan topik nondisjunction yang berlaku semasa meiosis I dan meiosis II. Pelajar didapati telah dapat menghurai keadaan kromosom semasa nondisjunction yang berlaku semasa meiosis I dan   meiosis II mengikut konsep yang betul dan mengenalpasti disorder yang berlaku akibat nondisjunction jika persenyawaan berlaku dengan gamet yang normal seperti Monosomy 21, Trisomy 21, Sindrom Klinefelter dan  Sindrom Turner. Selain itu kaedah ini juga berjaya meningkatkan markah atau skor pelajar dan secara tidak langsung kaedah ini juga banyak membantu pelajar kategori lemah dan sederhana yang biasanya sukar untuk mengingati konsep yang banyak. 

No comments:

Post a Comment

Nondisjunction Station Activity_NoSA

  Nondisjunction Station Activity (NoSA) Bahan inovasi yang membantu PdP Biologi bagi tajuk Aneuploidy Ahli Kumpulan R...