Inovasi ini dilaksanakan untuk membantu pelajar meningkatkan kefahaman
pelajar tentang konsep nondisjunction menggunakan kaedah NoSA (Nondisjunction Station
Activity). Objektif inovasi ini adalah
supaya pelajar dapat menjelaskan konsep nondisjunction, dapat membezakan nondisjunction yang berlaku semasa
meiosis I dan meiosis II dan seterusnya
menyatakan keabnormalan kromosom yang berlaku akibat daripada nondisjunction. Kumpulan sasaran inovasi ini adalah
pelajar-pelajar sesi akademik 2016/2017, Program Dua Tahun di Kolej
Matrikulasi Selangor yang mengambil subjek Biologi DB026. Peningkatan kefahaman pelajar dilihat
berdasarkan markah Ujian Pra dan Ujian Pos.
Melalui ujian pra, bilangan pelajar yang
memperolehi skor markah 6 dan ke bawah adalah seramai 70.6% bagi praktikum D16M1T4 dan 75.0% bagi D16M3T3. Ini
menggambarkan bahawa sebahagian besar pelajar masih lemah dalam menguasai
konsep the generation of action potential. Selepas ujian pasca, peratusan pelajar yang
memperolehi skor markah 6 dan ke bawah semakin berkurang iaitu seramai 5.9% bagi
praktikum D16M1T4 dan 10.0% bagi praktikum D16M3T3. Ini menunjukkan bahawa
terdapat peningkatan peratusan yang ketara di mana hampir semua pelajar dapat
menguasai topik nondisjunction yang berlaku semasa meiosis I dan meiosis II dengan lebih baik.
No comments:
Post a Comment