KESIMPULAN

Berdasarkan pemerhatian dan perbincangan pada awalnya pelajar kurang memahami konsep nondisjunction di mana mereka sukar menggambarkan bagaimana mutasi boleh terjadi disebabkan nondisjunction semasa proses pembahagian sel meiosis I dan meiosis II. PdP yang mengaplikasi kaedah NoSA (Nondisjunction Station Activity) banyak membantu pelajar yang biasanya sukar memahami dan mengingati konsep nondisjunction. Kaedah ini  mengubah cara pembelajaran pelajar dengan mendedahkan mereka belajar secara hands on dimana mereka perlu melengkapkan aktiviti kesemua empat stesen termasuk aktiviti menyusun kromosom, melukis diagram nondisjunction, mengenalpasti disorder yang ditunjukkan oleh nondisjunction, menjawab soalan-soalan yang diberi dan diakhiri dengan perbincangan kelas setelah selesai aktiviti di setiap stesen. 


Penggunaan  kaedah NoSA boleh diteruskan untuk pembelajaran di semester akan datang. Penambahbaikkan boleh diadakan dengan mewujudkan gallery walk, di mana pelajar sendiri yang menyediakan diagram masing-masing. Memandangkan topik ini adalah antara soalan yang popular dalam soalan esei,  dicadangkan aktiviti susulan untuk pelajar adalah menjawab soalan esei tentang nondisjunction. Ini bagi memastikan mereka dapat menjelaskan konsep nondisjunction, dapat membezakan nondisjunction yang berlaku semasa meiosis I dan meiosis II dan seterusnya menyatakan keabnormalan kromosom yang berlaku akibat daripada nondisjunction.

No comments:

Post a Comment

Nondisjunction Station Activity_NoSA

  Nondisjunction Station Activity (NoSA) Bahan inovasi yang membantu PdP Biologi bagi tajuk Aneuploidy Ahli Kumpulan R...